Indywidualny trening asertywności
Asertywność przejawia się w zachowaniach, które wyrażają akceptację oraz szacunek dla siebie i innych, pod każdym względem, niezależnie od sytuacji. Zachowanie asertywne w kontaktach międzyludzkich wiąże się z jasnym i spokojnym przekazywaniem swoich opinii oraz oczekiwań, a także stanowczym realizowaniem własnych potrzeb i praw z uwzględnieniem potrzeb drugiej strony. Osoba asertywna potrafi bez lęku komunikować się z innymi, wyrażać swoje zdanie i egzekwować swoje prawa. Postawa asertywna towarzyszy osobom, które stawiają sobie realistyczne, możliwe do zrealizowania w danym czasie cele, dzięki czemu w pełni wykorzystują swoje możliwości, chroniąc się przed rozczarowaniem i krytyką otoczenia. Osoba asertywna daje sobie prawo do błędu i potknięcia, analizując je i wyciągając z nich wnioski na przyszłość. Dostrzega swoje doświadczenie i osiągnięcia, jest świadoma swoich mocnych i mniej mocnych stron.
Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej. Asertywność jest umiejętnością nabytą i tak jak dobrej, otwartej komunikacji można się jej nauczyć w dorosłym życiu. Herbert Fensterheim, współtwórca teorii asertywności zalecał, aby w razie wątpliwości dotyczących tego, czy wybrane postępowanie jest asertywne, sprawdzić czy zwiększa ono nasz szacunek do samego siebie; jeśli tak jest – zachowanie jest asertywne.
Brak asertywności może powstrzymywać Panią/Pana przed wykorzystaniem swojego potencjału i osiąganiem wyznaczonych celów zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
- mówienie o swoich potrzebach bez poczucia winy,
- wyrażanie swojej opinii, obrony własnych przekonań,
- komunikowanie swoich oczekiwań, wymagań i życzeń bez poczucia winy,
- odmawianie w sposób stanowczy intencjonalnie nieraniący innych,
- przyjmowanie i wyrażanie krytyki,
- autentyczności i szczerości w relacji z sobą samą/samym i z innymi,
- elastyczności zachowań,
- świadomości siebie, swoich wad, zalet, opinii innych,
- umiejętności słuchania dążąc do zrozumienia innych,
- bycia strażniczką/strażnikiem swoich granic, reagowania, kiedy ktoś próbuje Panią/Pana wykorzystać lub/i zmanipulować,
- adekwatnej samooceny, prezentowania siebie w pozytywny sposób,
- stawiania sobie celów i brania odpowiedzialność za ich realizację,
- wyrażania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych,
- zwiększenia samoświadomości i dokonywania refleksji nad sobą i swoim zachowaniem, a także wprowadzania zmian w swojej postawie, by tworzyć dobre relacje.